W e l k o m o p m ij n w e b s i t e !
landschappen in olieverf, tekeningen in Oost-Indische inkt, miniaturen en encaustiek
De landschappen in olieverf ontstaan langzaam. Aanvankelijk was de allereerste opzet van een schilderij meestal een schets in houtskool. Maar daar ben ik langzamerhand vanaf gestapt. Nu begin ik zonder schets, start gelijk met het schilderproces.
Een net geprepareerd doek met primer straalt een intense witheid uit en die witheid stoort mij vaak. Vandaar dat ik al gauw start met een dunne laag olieverf om een groot deel van het doek te bedekken. Van tevoren heb ik aan aantal bakjes klaargemaakt met de kleuren die ik op dat moment wil gebruiken. Ik werk nat-in-nat. Al werkende kantel ik het schilderij en zoek ik de juiste maten van de vormen op het doek bij de maat van het schilderij. Vaak ligt het doek in dit stadium op de grond, ik heb dan meer controle op het werkproces.
Later in het schilderproces gebruik ik een medium om het drogingsproces te versnellen. Het is een langdurig zoeken waarbij ik heel intuïtief te werk ga maar toch de vormen en de kleuren in de gaten blijf houden. De voorgaande lagen bepalen of ik er wel of niet een nieuwe laag opzet, in de hoop dat er dan iets gebeurt waar ik enthousiast van word. Iets van de verschillende kleurlagen van de onderliggende stukken wil ik soms wel behouden en samen met de verdikkingen van al die lagen ontstaat er dan een soort beweging in de verf; dikke verfophopingen, uitlopers van verf, spatten verf etc. Ik heb veel lagen nodig om tot een bevredigend resultaat te komen. Die beweging is een vertaling van de beweging buiten, de atmosfeer, het weer waarvan ik de invloed ondervind; wind, mist, regen, wolken voor de zon, vallende bladeren en takken, etc. Ik gebruik verf, in plaats van woorden, om dat gevoel vast te leggen in mijn landschappen.
Sinds 2017 maak ik ook werk in encaustiek; wasverf. Schilderen met bijenwas is een schildertechniek, waarbij pigmenten vermengd worden met hete bijenwas en hars. De techniek is vermoedelijk rond 1000 voor Chr. ontstaan.
Schilderen met was is een heel andere techniek dan schilderen met olieverf. Het werkproces is sneller. Met deze techniek gebruik je als drager een paneel, dus geen doek als bij een olieverfschilderij. Je moet heel goed weten wat je doet, maar het spannende van het werken met was is dat er soms dingen gebeuren die je niet had voorzien maar die je heel goed kunt gebruiken! Ook de huid van het werk is totaal anders dan bij een olieverfschilderij; glad, glimmend en met veel diepte door de onderliggende lagen.
Daarnaast teken ik graag met Oost-Indische inkt. Het zijn zelfstandige werken. Soms maak ik een penseeltekening van mijn schilderij om meer houvast te krijgen op het schilderproces. Verf stroomt vaak een kant op waar ik het eigenlijk niet wil hebben, ik moet dan ingrijpen en een schets op papier kan dan een goed hulpmiddel zijn om er achter te komen wat ik precies zoek. Ik krijg dan meer overzicht en weet dan beter van waaruit ik wil werken en waar ik naar toe wil.
MCB, 2020 ©